Gamen
In elk kind schuilt een superheld
In de bibliotheek is plaats voor iedereen, ook voor liefhebbers van gamen.
Computers en gamen zijn een integraal onderdeel geworden in het leven van kinderen en tieners. De bibliotheek kan de perfecte plek zijn om ruimte te creëren voor deze activiteit. Een gamezone in de bibliotheek is niet enkel een plek waar kinderen en tieners computerspelletjes kunnen spelen; het is een omgeving die leren, samenwerken en creatieve expressie ondersteunt.
In bibliotheken kunnen kinderen en tieners zichzelf onderdompelen in totaal verschillende werelden waarin ze zichzelf kunnen uitdagen, avonturen kunnen beleven en zelfs echte superhelden kunnen worden. Dit soort spel en verkenning biedt niet alleen een kans voor plezier, maar ook voor groei en ontwikkeling op nieuwe manieren.
Waarom gaming zones?
Bibliotheken zijn van oudsher centra om te leren, maar ze kunnen ook fungeren als ruimtes om te spelen. Spelzones in bibliotheken geven kinderen en tieners de kans om te verkennen, te leren en samen te werken. In deze zones kunnen een scala aan digitale games aangeboden worden, van educatieve tot vermakelijke games die jongeren op verschillende manieren activeren.
Een van de belangrijkste voordelen van een gamezone in de bibliotheek is dat het kinderen de mogelijkheid biedt om met technologie om te gaan op een manier die hun ontwikkeling bevordert. Games kunnen helpen bij het ontwikkelen van allerhande vaardigheden zoals probleemoplossend en strategisch denken, samenwerking en reflectie.
Openbare bibliotheek Klostergården, Lund, Zweden
Gaming zones ontwerpen
Bij het ontwerpen van een gaming zone in een bibliotheek is het essentieel om zowel de functionaliteit als de sfeer te onderkennen. Een gaming zone moet een plek zijn waar kinderen en tieners zich op hun gemak voelen, of ze nu alleen willen spelen of met anderen. Het is belangrijk om een flexibele en inspirerende ruimte te creëren die zowel individuele concentratie als samenwerking ondersteunt.
Het meubilair in een speelzone moet ergonomisch en comfortabel zijn, zodat jongeren langere tijd zonder ongemak kunnen spelen. Dit kan variëren van speciale speeltafels tot zachte stoelen en poefs die het spelen in groep vergemakkelijken. De technologie moet up-to-date zijn om jongeren de best mogelijke ervaring te bieden, inclusief pc's, consoles en interactieve schermen die nieuwe vormen van samenwerking mogelijk maken.
Openbare bibliotheek Barrhead, Verenigd Koninkrijk
Openbare bibliotheek Saint-Quentin, Frankrijk
Openbare bibliotheek Frederikshavn, Denemarken
Queen Mary University, London, Verenidg Koninkrijk
Voordelen voor kinderen en tieners
Gamen kampt vaak met een slechte reputatie, maar kan juist een bron van leren en ontwikkeling zijn. Veel games vereisen van spelers dat ze strategisch denken, met anderen samenwerken en snel beslissen - vaardigheden die zowel op school als later in het leven van pas kunnen komen. Games die verder gaan dan puur vermaak, kunnen kinderen helpen bij het ontwikkelen van kritisch denken en technologische en sociale vaardigheden.
Bovendien kunnen kinderen dankzij games hun creatieve vermogen verkennen. Veel computerspellen zetten aan tot creëren, bouwen of ontwerpen en bieden zo een andere vorm van leren die niet altijd aanwezig is in traditionele onderwijsmethoden. Games kunnen ook samenwerking en onderlinge communicatie versterken, omdat veel games vereisen dat spelers samenwerken om gemeenschappelijke doelen te bereiken.
Een belangrijke rol van de bibliotheek is het ondersteunen van het mentale en sociale welzijn van kinderen en tieners, en games kunnen daar een deel van uitmaken. In een ruimte gewijd aan games kunnen ze even pauzeren van hun huiswerk of studie terwijl ze belangrijke levensvaardigheden ontwikkelen in een ontspannen en onderhoudende context.
Bordspellen
Naast computerspellen bieden veel bibliotheken ook een breed scala bordspellen aan.
Leer hoe bordspellen mensen samen kunnen brengen en bekijk voorbeelden uit verschillende bibliotheken.
Andere projecten














